Straumshornet

En nydelig tur.

Straumshornet er et kjent, karakteristisk og flott fjell med en luftig topp, i Sykkylven Kommune.

Vanskelighetsgrad

Koordinator

62.332556, 6.619263

Parkering

Det er to alternativer til startpunkt, Høgda / Brune eller Straumgjerde. Koordinater til parkeringsplass: 62.332556, 6.619263

Parkering Høgda/Brune

Fra Stranda kjører du i retning Sykkylven, langs riksvei 60. I Sykkylven skal du ta av til høyre mot Vik ved Cirkle K-stasjonen, og igjen ta av til høyre i neste kryss. Følg veien videre noen hundre meter til du kommer til en ny bensinstasjon. Ta til venstre her, og kjør gjennom et boligfelt før en grusvei følger. Litt lenger oppi dalen kommer første bom. Ved Skålholtbrua (en liten parkeringsplass til venstre, med en bro med bom rett bak) kjører du videre frem på Straumsdalsvegen. Like etter kommer ny bom. Følg veien videre og sving til høyre i neste kryss (ikke det første med traktorveg, men nummer 2). Et like stykke til, så ser du en benk og noen treskilt, her er en liten parkeringsplass. Dette området kalles «Høgda» og Brune. Koordinater til parkeringsplass: 62.344919, 6.608899

Like ved parkeringsplassen på Høgda ligger en inngjerdet gapahuk. Følg grusveien ca. 50 meter forbi denne gapahuken som ligger på høyre side og ta til venstre. Her ligger en sti som fører deg til en innegjerdet mark, denne stien fortsettter til høyre for gjerdet og når dette gjerdet tar slutt går stien rett frem over et lite myrområde og inn i skogen, her er stien enda mer markert. Etter man er ferdig med den første ryggen, tar stien til venstre for hornet og det blir straks litt brattere. Etter en liten stund deler stien seg i to, en som går rett opp i berg og steiner og en som fortsetter fremover til venstre, denne anses som enklere.

Parkering Straumgjerde

Parker på parkeringsplassen på toppen av byggefeltet i Straumgjerdet. Adresse: Einane 45, 6229 Straumgjerde. Koordinater til parkeringsplass: 62.341771, 6.597033

Følg traktorveien som ligger vedsiden av parkeringsplassen til du kommer opp til Høgda / Brune og utendørs gapahuk som ligger på venstresiden av traktorveien. Ta til venstre og følg stien som følger det inngjerdet området med myren og gå videre mot skogen, hvor stien gjennom skogen blir mer synlig.

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Lievarden

Lievarden er en tur som passer for de fleste, både for de minste og for de som ønsker seg en lett tur.