Molladalen & bladet

To flotte turer.

Mollodalen

Molladalen ligger nord på Ørstahalvøya på Sunnmøre. Molladalen er ikke en fjelltopp, men er en flott plass for å oppleve fjelltoppene nedenfra.

Vanskelighetsgrad

Koordinator

62.280202, 7.003698

Turdetaljer

Området er et klatre-eldorado med mangfoldige toppturer, men også perfekt for teltturer, fisketurer eller vandring. Dalen er omkrinset av spektakulære tinder i alle kanter. Noen verdt å nevne er Jønshornet, Randers Topp, Bladet og Mohns topp. Korteste rute til Molladalen går fra Melbøsætra / Barstadsætra innerst i Barstaddalen. Herfra følger du merket rute langs Molladalselva, videre bratt opp mellom Nyfjellet og Svieting, opp til Storevatnet (774 moh), som er det største vatnet i Molladalen. Beregn ca. 2 timer på turen opp.

Bladet

Bladet, også kalt Sverdet og Kålbladet er en del av mektige Molladalen. Turen starter fra Melbøsætra ca. 230 høydemeter over Vartdalsfjorden.

Turdetaljer

Fra parkeringen tar du stien til venstre hvor det er skiltet mot Molladalen. Tydelig, men delvis grov sti med en del stein og røtter. Du må også krysse enkelte våte partier med myr. Kort tid etter starten på turen må du krysse Oksegylelva. Til tross for at det er bygget en bro her, er det ved høy vannføring ikke sikkert du kommer tørrskodd over. Følg stien videre gjennom skogen og etter hvert litt brattere opp til Ædhaugen. Her flater det det ut over noen myrer, før det igjen blir brattere opp langs Molladalselva.

Du må etter hvert traversere forbi et bratt og noe luftig parti, men her er stien sikret med kjettinger til å holde seg i. Etter dette flater stien igjen litt ut. Her er det også lett å komme ned til elva for å fylle drikkeflaska. Siste kneika opp mot Storevatnet er noe gjørmete, men utsikten som møter deg når du kommer opp er verdt svetten og de våte skoene. Storevatnet ligger på 773 moh. Med jevn gangfart bruker du i underkant av to timer hit. Videre på sti langs nordsiden av vatnet. Ved nordøstre hjørne av vannet, tar stien av oppover mot Mohnsrenna. Her blir det etter hvert så bratt at du nok må bruke hendene på enkelte passasjer. Det finnes noe løsgods i renna, så vær oppmerksom dersom det befinner seg folk over deg. Vær også forsiktig så du ikke løser ut stein på andre. Etter ca. 500 høydemeter fra vannet, når du toppen av renna. Fortett svakt mot venstre og litt bratt ned på norsiden mot Inste Årsnesdalen.

Dersom du vil helt bort til tindenåla Bladet, må du sannsynligvis inn på snø / bre her. Pass på så du ikke går for langt nord og ut mot der breen knekker ned mot fjorden. Utglidning her vil kunne få store konsekvenser. Følg samme vei tilbake mot Mohnsrenna, og fortsett i utsatt og luftig terreng sørover til toppen av Mohns Topp. Returner samme vei, men på returen kan du ta direkte ned Mohnsrenna uten å gå tilbake til Bladet.

Parkering

Fra E39 mellom Ørsta og Festøya, ta av ved Barstadvika og følg veien innover mot Barstaddalen på Barstadvegen. Langs grusveien må du betale bompenger. Parker på tillaget parkeringsplass ved Melbøsætra / Barstadsætra.

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Lievarden

Lievarden er en tur som passer for de fleste, både for de minste og for de som ønsker seg en lett tur.