Den Trondjemske postvei

Turen på Den Trondhjemske postvei starter ved parkeringsplassen i Herdalen. Her vil du finne en grusvei og et stort skilt merket «Den Trondhjemske postvei».

Vanskelighetsgrad

Sesong

Sommer/Høst

Om turen

Følg grusveien i rundt 150 til 200 meter før ruten svinger til venstre og du kommer inn på den opprinnelige postveien. Hvis du snur deg og ser mot nord, kan du se omrisset av den gamle postveien som går innover Strandadalen.

Følg veien forbi Herdalsvatnet/Brekkevatnet. Underveis vil du legge merke til at det er avkjøringer og andre stier som går av fra hovedruten, men det anbefales å følge den originale ruten til postveien. Her vil du også se rester etter anleggsbrakker og en uferdig riksvei som var planlagt mellom Herdalen og Sykkylven på 1930-tallet.

Etter hvert vil terrenget begynne å bli brattere, men postveien slynger seg elegant oppover fjellsiden i serpentiner helt opp til Kremmarvatnet. Her må du ta en avstikker til venstre ved Kremmarvatnet, det er obligatorisk. På denne avstikkeren får du belønning i form av en flott utsikt over Geirangerfjorden, som også er et verdensarvområde. Gå deretter tilbake til Kremmarvatnet og fortsett på postveien langs et annet vann som ligger 739 meter over havet. Ruten går deretter rundt Sætrenibba før du kommer til Ljøsætra. Følg stien hele veien ned til fylkesveien. Mellom Ljøsætra og riksveien vil du se tørrsteinsmurer fra det uferdige veiprosjektet.

Tilkomst og parkering er enkelt da det finnes gode parkeringsmuligheter både på Herdalssida og på Ljøensida. Dersom du ønsker å gå turen som en overgangstur i den beskrevne retningen, kan det være lurt å sette en bil på parkeringen på Ljøensida. Da vil du ha transport tilbake når du har krysset fjellet.

Turen er markert som blå på kartet og er en rundtur på totalt 7,79 km. Stigningen er på 520 meter og tidsbruk er estimert til 3 timer og 15 minutter. Turen kan gjennomføres om sommeren og høsten, og det er mobildekning i området.

Ta med passende turutstyr, følg de merkede stiene og vis hensyn til naturen og dyrelivet underveis. Nyt den vakre naturen og den historiske betydningen av Den Trondhjemske postvei. God tur!

Book overnatting

Finn en hytte i nærheten

Utforsk opplevelsene Stranda tilbyr

Gondoltur til Roaldshorn

Gondolen, som går opp mot Roaldshorn (1230 m.o.h.) tar besøkende fra 400 m.o.h., opp til toppstasjonen og det spektakulære utsiktspunktet på 1062 moh.

Dagstur til Trollstigen

En flott kjøretur hvor du får oppleve vakker natur med mulighet for gode matopplevelser på veien.

Jugendbyen Ålesund

Gå de 418 trappene fra byparken og opp til byfjellet Aksla. Du får da utsikt over hele Ålesund by. Her kan du kjøpe deg noe godt fra kaféen Fjellstua og nyte utsikten.